Leusden,
29
augustus
2018
|
17:55
Europe/Amsterdam

De Pon-lijn, levensader voor onze auto-import

Nog steeds wordt hij dagelijks gebruikt, de ‘Pon-lijn’. Via dit oude spoortraject van Amersfoort naar Kesteren (in de Betuwe) worden twee keer per werkdag met de trein auto’s en onderdelen aangeleverd bij Pon’s Automobielhandel in Leusden. De spoorlijn bestaat sinds 1886 en Pon maakt er al vanaf 1966 gebruik van, sinds 1993 exclusief. Vele auto’s rolden in de loop der jaren al vanuit de fabrieken van de Volkswagen Groep door heel Europa via de Pon-lijn over het spoor naar Leusden.

De Pon-lijn is een gedeelte van het in 1886 geopende spoortraject Amersfoort-Woudenberg-Scherpenzeel-De Haar-Rhenen-Kesteren, ook wel de ‘Kersenlijn’ genoemd. De lijn sloot bij Kesteren aan op de Oostelijke Betuwelijn en zorgde voor een directe verbinding tussen Amersfoort en Nijmegen - en daarmee ook tussen Amsterdam en Nijmegen.

In delen opgesplitst

Nadat in de Tweede Wereldoorlog de spoorbrug bij Rhenen werd verwoest, ging de lijn niet meer open voor reizigersverkeer. Delen ervan bleven echter wel in gebruik voor goederenvervoer. Het trajectgedeelte tussen De Haar en Rhenen werd in 1981 gereactiveerd; deze lijn staat nu bekend als de Veenendaallijn. Het trajectgedeelte tussen Amersfoort en Leusden wordt sinds jaar en dag gebruikt door Pon en in de volksmond dan ook de ‘Pon-lijn’ genoemd.

Auto’s én onderdelen

Pon krijgt al sinds 1948 auto’s en auto-onderdelen aangeleverd via het spoor. In de begintijd gaat het met name om Volkswagens Kever, VW-bussen en Porsches, die op twee locaties in Amersfoort afgeleverd worden. In de jaren zestig verhuist Pon naar Leusden en vanaf vrijdag 16 december 1966 komen de eerste wagons met Kevers daar bij de Losplaats van Pon’s Automobielhandel binnen. In 1973 komt ook de aanvoer van onderdelen per spoor op gang als in Leusden een nieuw Centraal Magazijn in gebruik genomen wordt. Vanuit Leusden worden de auto’s en onderdelen over de weg getransporteerd naar de dealers.

Levensader voor Pon’s Automobielhandel

In 1974 verwerft Pon naast het importeurschap van Volkswagen en Porsche ook dat van Audi en in dat jaar komen ook de eerste Audi’s en Audi-onderdelen naar Leusden, met de trein vanuit Duitsland. Na het verwerven van de importeurschappen volgen daarna ook SEAT’s (vanaf 1991) en SKODA’s (vanaf 1996), plus de onderdelen voor die merken. Overigens was Pon jarenlang niet de enige autoimporteur die van de Ponlijn gebruik maakte: ook Peugeot-importeur Nefkens deed dat. Tot 1992 werden Peugeots via de Pon-lijn vervoerd naar een opslag in Woudenberg, een halte na Leusden. Omdat de lijn daarna vanaf Pon niet meer in gebruik was, werd hij in 1993 opgebroken. Sindsdien loopt de lijn dus echt alleen van Amersfoort naar Leusden en vormt hij de exclusieve levensader voor Pon’s Automobielhandel.